Hun peker blant annet på at det vil bli vanskelig å fornye og ruste opp det fylkeskommunale vegnettet med en total tilskuddsramme for fylkesveger på 15,6 milliarder kroner. Transportetatenes forslag om en vedlikeholdsplan for fylkesveiene, som KS har støttet, er ikke fulgt opp av regjeringen.

- Samtidig er det gledelig at det nå avsettes rundt 12 milliarder til skredsikring av fylkesveier, sier Helgesen.

Det legges ikke opp til økte driftstilskudd for kollektivtrafikken utover at midler fra den såkalte "Belønningsordningen" nå i sin helhet kan brukes til drift av kollektivtrafikk i storbyene.

- Den fylkeskommunale kollektivtransporten har hatt en passasjervekst på 15 prosent de siste fem årene. Samtidig har kostnadene i kollektivtrafikken økt med 30 prosent. Derfor er det nå stort behov for økte driftsmidler, påpeker Helgesen, og legger til at veksten i driftsstøtte bør være på minst seks prosent årlig.

Storbyene kan likevel imøtese betydelige midler til infrastrukturinvesteringer. I alt avsettes det 66,4 milliarder til dette de neste 12 årene.

- Skal vi nå våre klimamål og øvrige transportmål, er det imidlertid også behov for store investeringer i øvrige byområder og tettsteder. Dette mangler i transportplanen, sier KS' styreleder.