Begge ga uttrykk for sin glede over regjeringens betydelige satsing på investeringer til kollektiv infrastruktur i storbyene.  

Fylkesveiene må prioriteres
Forfallet på riksveger de senere årene har stanset. Situasjonen for fylkesvegene er derimot langt mer krevende. Etterslepet er i 2016-kroner estimert til om lag 62 milliarder med et usikkerhetsspenn på 50-85 milliarder 2016-kroner.  Med de rammer fylkeskommunene disponerer i dag, er det en underfinansiering på 1,5 - 2 milliarder kroner hvert år. For å lykkes å ta igjen kartlagt vedlikeholdsetterslep langs fylkeskommunale veger, anbefalte transportetatene at staten satte i gang et nasjonalt program. KS har støttet et slikt program full ut, men konstaterer at forslaget om en vedlikeholdsplan dessverre ikke er fulgt opp av regjeringen.

Under høringen ble KS stilt en rekke spørsmål:

  • Skal staten ta regningen for at fylkesvegnettet er i dårlig forfatning?
  • Hvordan bør et nasjonalt vedlikeholdsprogram være utformet?  Over hvor mange år?
  • Bør ikke heller staten ta tilbake enkelte av fylkesvegene om de ikke blir vedlikeholds bedre?

Som en følge av reformen, er det på nasjonalt nivå overført ansvar ca. 17 000 km riksveg og mange riksvegferjesamband fra staten til fylkeskommunene. Mange av de gamle riksvegene var i en svært dårlig forfatning. Til tross for fylkeskommunenes ekstraordinære satsing, samt nasjonale bevilgninger de senere årene,har man ikke lykkes å stoppe forfallet. Et nasjonalt program for forfall langs fylkesveg vil med basert på friske statlige midler over 10 år vil både kunne stoppe og redusere forfallet .

Drift av kollektivtransport er avgjørende 
KS mener at det  er gledelig at storbyene kan imøtese betydelige midler til infrastrukturinvesteringer i årene som kommer. I alt avsettes det 66,4 milliarder til dette de neste 12 årene. Den fylkeskommunale kollektivtransporten har hatt en passasjervekst på 15 prosent de siste fem årene. Samtidig har kostnadene i kollektivtrafikken økt med 30 prosent. Derfor er det nå stort behov for økte driftsmidler. Veksten i driftsstøtte bør være på minst seks prosent årlig for å nå målet om nullvekst i personbiltransporten.

KS er positiv
KS er derfor overrasket og skuffet at man ikke har fulgt opp transportetatenes anbefaling om å sette av tilstrekkelige midler til drift av kollektivtransport. Regjeringens satsing vil ikke medføre vesentlig økt satsing til drift av kollektivtransporten. Langs kysten utenfor de største byområdene utgjør hurtigbåt og ferje ryggraden i manges kollektivtransporttilbud. Kostnadsveksten knyttet til hurtigbåt - og ferjedrift er sterkt økende. Så langt har kystens utfordringer ved kollektivtransport fått langt mindre oppmerksomhet enn øvrig kollektivtransport. I Stortingsmeldingen om NTP anbefales det at det etableres en helhetlig og veiledende, nasjonal ferjestrategi for kjøp av ferjetjenester på riks- og fylkesveg. KS stiller seg positiv til utvikling av en slik strategi forutsatt at fylkeskommunene involveres aktivt i dette arbeidet.