- Til tross for at vegstandarden er blitt bedre i de fleste fylkene, er det bekymringsfullt at målinger fra Statens Vegvesen viser at vel 40 prosent av fylkesveiene i 2017 vurderes å ha dårlig dekketilstand. Årsaken er imidlertid ikke at fylkeskommunene ikke prioriterer vegvedlikehold eller lar være å følge signaler som Stortinget har kommet med, sier Helge Eide, direktør for interessepolitikk i KS.

Problemet er etterslep 
I et brev som nylig er sendt Samferdselsdepartementet påpeker KS at hovedårsaken til dårlige fylkesveger er et etterslep på om lag 50 - 85 milliarder kroner som ikke blir fulgt opp med tilstrekkelige bevilgninger. KS har spurt fylkeskommunene hva de forventer når det kommer til vedlikehold innenfor tildelte rammer. Kun én fylkeskommune tror at vedlikeholdsetterslepet kommer til å være redusert ved utgangen av 2020. Med de rammer fylkeskommunene har i dag er det en underfinansiering på om 1,5 - 2 milliarder kroner hvert år.

- Våre undersøkelser viser at fylkeskommunene følger opp ønsket om en nasjonal satsing på vedlikehold, men at bevilgningene ikke er store nok til å hente inn etterslepet. Dersom Samferdselsdepartementet eller statsråden er av en annen oppfatning, vil vi gjerne se dokumentasjon på dette, sier Helge Eide. Han viser til statsrådens uttalelse til NRK nylig hvor han stiller spørsmål ved fylkespolitikernes evne til å prioritere innenfor dagens rammer.

I brevet til Samferdselsdepartementet peker KS på flere momenter som har betydning for fylkeskommunenes utgifter til vedlikehold, blant annet sammenhengen med investeringer i veg, satsing på kollektivtrafikk og utfordringer med å innfri tunnelsikkerhetsforskriften.