Regjeringen viser til at bevilgningen er avgrenset til ett år, slik at det ikke gis noen signaler om mer langsiktig videreføring av ordningen.

- Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn uttaler at vi er helt avhengig av det lokale klimaarbeidet for å nå de nasjonale klimamålene. Det er et paradoks at de kutter i Klimasats. KS forventer derfor at Stortinget øker bevilgningen minst til tidligere nivå i budsjettbehandlingen, sier avdelingsdirektør for samferdsel, plan og miljø, Torild Fagerbekk. 

Lavutslippsløsning for hurtigbåter

I tillegg til Klimasats-beløpet avsettes det 80 millioner til en egen, separat ordning for null- og lavutslippsløsninger for hurtigbåter. 100 millioner av veksten i frie inntekter til fylkeskommunene avsettes til lav- og nullutslippsløsninger for ferger. Disse midlene fordeles etter delkostnadsnøkkelen for båt og ferge. Dette innebærer at det ikke gis ekstra midler til fylkene som har store merkostnader knyttet til innfasing av el-ferger. Alle midler fordeles etter den eksisterende fordelingsnøkkelen. For eksempel får Vestland 22 millioner og Møre og Romsdal får 14 millioner.

- Vestland på sin side oppgir å ha merkostnader knyttet til sine el-ferger på 300 millioner i 2020, så dette vil dessverre ikke bidra til å løse situasjonen. Ettersom midlene tas av veksten i de frie inntektene, innebærer bevilgningen heller ingen ekstra satsing fra regjeringens side på utslippsfrie fergeløsninger, sier Fagerbekk.

For andre klimarettede tiltak foreslås det 100 millioner til å følge opp regjeringens hydrogenstrategi og 40 millioner til å følge opp strategien for sirkulær økonomi.