Lokale og regionale myndigheter har en viktig rolle i å beskytte menneskerettigheter. Hva trenger lokale og regionale folkevalgte å vite for å respektere menneskerettigheter i sine daglige aktiviteter? Hvilke muligheter gir det? Og hvilket ansvar innebærer de konvensjonene Norge har underskrevet?

Dette er utgangspunktet for håndbøkene Europarådets kommunalkongress har laget om menneskerettigheter. De skal gi praktiske redskap til lokale og regionale folkevalgte, men også ansatte i europeiske kommuner og regioner. Europarådets mål er å synliggjøre praktiske implementeringer av menneskerettigheter på lokalt og regionalt nivå, og legge til rette for erfaringsutveksling.

Hva er menneskerettigheter?

Menneskerettigheter er for alle mennesker uavhengig av juridiske status som ikke-statsborgere, flyktninger, migranter eller utenlandske innbyggere, uavhengig av om de er kvinner, menn, barn, eldre eller har funksjonshemninger, og uavhengig av religion, etnisk bakgrunn, politisk synspunkter eller seksuell legning. Alle har de samme grunnleggende rettigheter og friheter beskyttet av loven.

Menneskerettighetene er universelle og likhetsfremmende, noe som betyr at de er det gjelder overalt og er de samme for alle. 

Bekjempe diskriminering på lokalt nivå

Første utgave fra februar 2019 setter søkelyset på hvordan lokale myndigheter kan bekjempe diskriminering. Hvordan kan du finne tilstrekkelig boligløsninger for flyktninger i ditt samfunn? Hvordan kan du forbedre tilbudet om skolegang for rom-barn? Hvilke rettigheter har homofile, lesbiske og transpersoner, og hvordan bør disse rettighetene innlemmes i en kommune eller fylkeskommune?

En rettighetsbasert tilnærming betyr at et menneskerettighetssyn blir innlemmet i det daglige arbeidet. Samme rettigheter for alle betyr uansett rase, etnisitet, kjønn, religion, politisk synspunkter eller seksuell legning.

Eksempel fra Bergen kommune

Håndboken presentere konkrete eksempler om hvordan forskjellige land har håndtert ulike situasjoner. Et eksempel er hentet fra Bergen kommune, der et introduksjonssenter tilbyr et toårig opplæringsprogram for flyktninger, med sikte på å gi alle en plass i arbeidslivet. Introduksjonsprogrammet gir flyktninger norskkunnskaper, grunnleggende innsikt i det norske samfunnet og forbereder dem for deltakelse i arbeidslivet og utdanning. Samtidig utfører Bergen arbeidsmarkedsundersøkelser for å identifisere sektorer der det er en mangel på lavt kvalifisert personale.

Denne artikkelen er skrevet av:

Maha, I. Javed. Student i statsvitenskap på Universitetet i Sørøst-Norge. Studentpraktikant i KS høsten 2022