Publisert: 15.10.2018
Vil du lese mer?
-
Om opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Birkeland, P., Larsen, M. F. & Lønvik, K. (2015). Organisering av opplæringen i norsk og samfunnskunnskap. Oslo: VOX
Djuve, A. B. & Kavli, H. C. (2015b). Ti års erfaringer. En kunnskapsstatus om introduksjonsprogram og norskopplæring for innvandrere. Fafo-rapport 2015:26. Oslo: Fafo.
Djuve, A.B, Kavli, H.C., Sterri, E.B., & Bråten, B. (2017) Introduksjonsprogram og norskopplæring. Hva virker - for hvem? Fafo-rapport 2017:31. Oslo: Fafo.
Rambøll (2011b). Brukerundersøkelse om norskopplæringen blant voksne innvandrere. Oslo: Rambøll.
-
Om resultater og introduksjonsprogrammet
Blom, S. & Enes, A. W. (2015). Introduksjonsordningen – en resultatstudie. Rapporter 2015/36, Oslo/Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.
Djuve, A. B. (2011). Introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere: Et integreringspolitisk paradigmeskiftet. Doktorgradsavhandling ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
Djuve, A. B., Kavli, H. C. & Hagelund, A. (2011). Kvinner i kvalifisering. Introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger med liten utdanning og store omsorgsoppgaver. Fafo-rapport 2011:02. Oslo: Fafo.
Enes, A. W. (2014) Tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet 2007-2011 – arbeid, utdanning og inntekt. Rapport 2014:15. Oslo/Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.
Lillegård, M. & Seierstad, A. (2013). Introduksjonsordningen i kommunene. En sammenlikning av kommunenes resultater. Rapport 2013:55. Oslo/Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.
Rambøll (2011a). Analyse av resultatoppnåelse i introduksjonsordningen. Oslo: Rambøll.
Skutlaberg, L. S., Drangsland, K. A. K. & Høgestøl, A. (2014). Evaluering av introduksjonsprogrammene i storbyene. Ideas2evidence rapport 9:2014.
-
Introduksjonsprogrammet: Samarbeid og organisering
Tronstad, K. R. (2015). Introduksjonsprogram for flyktninger i norske kommuner. Hva betyr organiseringen for overgangen til arbeid og utdanning? NIBR 2015:2. Oslo: NIBR.
Røhnebæk, M. & Eide, T.H. (2016) Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet. Drivere, barrierer og mulighetsrom. ØF- rapport 04/2016. Lillehammer: Østlandsforskning.
-
Om tiltak, arbeid og utdanning
Djuve, A. B., Haakestad, H. & Sterri, E. B. (2014). Rett til utdanning? Grunnskoleopplæring og videregående opplæring som tiltak i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere. Fafo-rapport 2014:34. Oslo: Fafo.
Frøyland, K. & Neumann, C. (2012). Ungdom i Ny sjanse. Kvalifisering av ungdom med innvandrerbakgrunn til skole og arbeid – metoder og erfaringer fra åtte prosjekter. AFI-rapport 6/2012.
Møller, G., Vardheim, I. & Hvitsand, C. (2013). Arbeid i sikte. Tiltak for inkludering av innvandrere. TF-rapport nr. 332. Bø: Telemarksforsking.
Sandbæk, M. L. & Djuve A. B. (2012). Fortellinger om motivasjon. Hva er gode arbeidsmetoder i NAVs AMO-kurs for innvandrere? Fafo-rapport 2012:27. Oslo: Fafo.