- Finansieringsordningen er etablert for at vi i fellesskap skal utvikle bedre innbyggertjenester, raskere og til en lavere pris. Ingen kommuner er store nok til å løse alle digitale oppgaver på egenhånd. Det er en milepæl at vi når står samlet om utvikling av de tre første fellesprosjektene, sier administrerende direktør i KS Lasse Hansen.

Det er det rådgivende utvalget i KS (KommIT-rådet) som har vurdert og anbefalt at KS skal gå videre med forslagene. KS tar den formelle beslutningen og inngår nå avtale om utbetaling av støtte til dekning av utviklingskostnader.

Prosjekt som får støtte til utvikling
DigiHelse
Utbredelsen av melding og kalendertjenesten på helsenorge.no er blant prosjektene som KS gir støtte til utvikling. På helsenorge.no kan brukere av hjemmetjenesten og deres pårørende enkelt komme i kontakt med hjemmetjenesten. Her kan en sende og motta meldinger, se avtaler og få varsel om utførte besøk. Pilotkommunene Bergen og Oslo har gode erfaringer så langt. De mottar færre telefonhenvendelser og sparer penger på bomturer til brukere som ikke er hjemme.

Digisos
Digisos vil gi innbyggerne veiledning om kommunale sosialtjenester, og mulighet til å søke økonomisk sosialhjelp gjennom digitale selvbetjeningsløsninger på nav.no. Digital forvaltning av kommunale sosialtjenester vil gi bedre tjenester til brukerne, med enklere søknadsprosesser og raskere svar, i samsvar med brukernes forventninger. Med gode digitale tjenester kan man redusere unødvendige telefonhenvendelser og sikre raskere saksgang på NAV-kontoret.

Minside
Det tredje prosjektet er felles funksjonalitet for MinSide. Det skal utvikles en ny funksjonalitet i kommunenes felles digitaliseringsplattform (FIKS-plattformen) som kan benyttes i kommunenes respektive løsninger for MinSide. Tjenesten MinSide vil kunne gi innsyn i innbyggers anliggende med kommunen eller fylkeskommunen gjennom for eksempel innsendte søknader til kommunen, oversikt over eiendommer, fakturaer, samt digital post til og fra kommunen. Her legger man også til rette for at innbygger kan fortsette påbegynte innsendinger av skjema eller etablere en digital dialog knyttet til ulike tjenester.

Spleiselag
KS inviterte i september 2017 kommunene om å gi 20 kroner og fylkeskommunene 5 kroner per innbygger i et spleiselag for å utvikle felles digitale løsninger. Til sammen har 270 kommuner og 8 fylkeskommuner gitt tilbakemelding om at de ønsker å være med i finansieringsordningen, DigiFin. Grunnkapitalen er nå på om lag 261 millioner kroner. Det langsiktige målet er at alle kommuner og fylkeskommuner blir med i ordningen, og det er fortsatt derfor mulig å bli med

Ordningen er selvfinansierende
For at ikke finansieringsordningen skal tømmes for kapital må kommuner og fylkeskommuner som er i med i ordningen betale for å ta i bruk løsningene som utvikles. På den måten blir utviklingskostnadene fordelt på dem som tar i løsningene i bruk, og penger går tilbake til ordningen for utvikling av nye digitale fellesprosjekter. Prisen vil beregnes ut i fra hvor store utviklingskostnadene har vært og hvor mange som en forventer tar i bruk løsningene når de er ferdig utviklet.