KS har nå sendt brev til kommuner og fylkeskommuner med en oppfordring om å godkjenne søknader så langt det er mulig innen fristen 15. mars 2020. Les brevet under. 

- Videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet gir for lærerne faglig påfyll og mulighet til utvikling som kommer elevene til gode, sier avdelingsdirektør for kultur og utdanning i KS, Kristin Holm Jensen.

Strategien er særlig lagt til rette for at skolene har lærere som fyller kompetansekravene for å kunne undervise i norsk, samisk, norsk tegnspråk, matematikk og engelsk innen 1. august 2025.

Innen 15. mars må kommunene og fylkeskommunene godkjenne søknadene for sine lærere. KS sender i disse dager ut et brev med en oppfordring om å godkjenne søknader så langt det er mulig.

Mange fyller ikke kompetansekravene for undervisning

Utdanningsspeilet 2019, med tall for inneværende skoleår, viser at andelen lærere som ikke fyller kompetansekravene for undervisning i disse fagene, er størst i engelsk (39 prosent) etterfulgt av matematikk (27 prosent) og lavest i norsk (19 prosent). Siden skoleåret 2015-2016 har det vært en jevn nedgang i andelen lærere som ikke fyller kompetansekravene for undervisning. Andelen som ikke fyller kompetansekravene er fortsatt størst i engelsk på 1.-7 trinn, der 40 prosent av lærerne mangler det nødvendige antall studiepoeng. Nedgangen i antall lærere som ikke fyller kompetansekravene, har vært størst på ungdomstrinnet.

Lenkeblokk Icon Kompetanseheving for lærere og ledere i barnehage og skole