Oslo kommune gikk til sak mot staten etter at Fylkesmannen i Oslo og Viken fattet vedtak om at tilskuddssatsene for 2018 var ugyldige. Kunnskapsdepartementet la i likhet med kommunen ned påstand om at vedtaket til daværende fylkesmann var ugyldig. Enigheten mellom partene er bindende for retten, og tingretten har fattet dom i saken.

Kunnskapsdepartementet kommer med ny tolkning av regelverket fordi fylkesmannen la feil regelverksforståelse til grunn i vedtaket om at satsene var ugyldige. Departementets nye tolkning innebærer at administrasjonskostnader knyttet til eieroppgaver kan holdes utenfor tilskuddsberegningen.

Det er ventet at statsforvalteren vil komme med ny behandling i saken innen utgangen av november.

Tolkningsuttalelsen

To spørsmål berøres i departementets tolkningsuttalelse:

  • Om lønns- og driftsutgifter til enhetsledere og andre ledere skal klassifiseres som driftsutgifter ved beregning av tilskudd til private barnehager, eller om disse kostnadene er dekket gjennom administrasjonspåslaget.
  • Om utgiftene til kommunens kjøp av barnehagetjenester av private leverandører kan tas med i beregningen av tilskuddssatsene til private barnehager.

Konklusjonen på det første er at lønn og driftsutgifter til enhetsledere kan holdes utenfor i beregningen av tilskudd til private barnehager, da dette er dekket gjennom administrasjonspåslaget.

På det andre spørsmålet er svaret at kommunene kan inkludere anbudsutsatte barnehager i tilskuddsberegningen.

Departementets begrunnelse

Brevet med tolkningsuttalelsen som er vedlagt prosesskrivet til tingretten kommer med følgende uttalese:

«Administrasjonsutgifter som gjelder den daglige driften av den enkelte barnehage, som f.eks. utføres av styrer, skal være del av den ordinære tilskuddsberegningen etter finansieringsforskriften § 3. Administrasjonspåslaget etter § 5 i forskriften skal dekke utgifter som tilsvarer kommunens fellesadministrasjon av sine barnehager. Dette dekker både sektoravhengige og sektoruavhengige administrasjonsutgifter.

Sektoravhengige administrasjonsutgifter er felles administrative utgifter kommunen har knyttet til eieroppgaven. Dette kan for eksempel være overordnet eierstyring av de kommunale barnehagene. Dette er ikke driftsutgifter knyttet til den enkelte barnehage, men en administrasjonsutgift kommuner, særlig store, vil kunne pådra seg fordi de er en stor eier.

Sektoruavhengige utgifter er utgifter til administrasjonsoppgaver som f.eks. regnskapstjenester, revisjon, IKT mv. Både de sektoravhengige og sektoruavhengige utgiftene skal dermed holdes utenfor beregningsgrunnlaget for det ordinære driftstilskuddet etter finansieringsforskriften § 3, fordi disse utgiftene blir kompensert etter § 5»

Anbudsutsatte barnehager

Departementet legger til grunn at kommunene etter barnehageloven har anledning til å finansiere og drifte kommunale barnehager gjennom konkurranseutsetting. Konkurranseutsetting er en valgt driftsform av kommunale barnehager, som departementet mener ikke fører til at barnehagene er å anse som private etter finansieringsforskriften.

Her er sakens sentrale dokumenter: