- Et samfunn i endring krever en skole i utvikling. Fagfornyelsen er en reform, den største endringen siden Kunnskapsløftet, sa kunnskapsminister Sanner på seminar om fagfornyelsen 16. oktober 2018. Han la stor vekt på helheten i læreplanverket og at planen skal gi lærerne rom for å være lærer og elevene tid til fordypning.

Læreplanverket må romme mye, og mye er beskrevet i den nye overordnede delen som ble fastsatt høsten 2017. 22. oktober publiserer Utdanningsdirektoratet noen filmer som kan bidra til arbeidet med å gjøre seg kjent med overordnet del. Verdigrunnlaget og de tverrfaglige temaene som beskrives i overordnet del, skal finnes igjen i læreplaner for fag, og prinsippene for elevenes læring og for skolens praksis skal gjennomsyre arbeidet i fag. Progresjonen skal bli tydeligere, og dybdelæring er et viktig prinsipp. Hvordan løser læreplangruppene dette?

Nå kan alle se selv. Skissene ligger ute, og alle er invitert til å gi innspill.  Se lenke til UDIR.no nederst i artikkelen.

Samtidig jobber en tverrfaglig læreplangruppe med å se på planene på tvers. Deres hovedoppgave er å ivareta signalene i overordnet del og bidra til helhet og sammenheng i læreplanverket. Den formelle høringen på læreplanene blir våren 2019. Da har den tverrfaglige gruppa gitt innspill, og læreplanene vil være nær sin endelige form.

KS oppfordrer kommunene til å engasjere sine skoler i dette viktige arbeidet allerede i høst. Nå defineres kompetansen for elevene som skal gå i norsk skole langt inn på 2030-tallet. Dette er framtidas samfunnsborgere og arbeidstakere! Læreplanene gir føringer for lærerne, men også for kommunenes lokale mål for skolen.

Hvordan skal planene både gi rom for elevens aktive medvirkning, profesjonelle vurderinger og lokal tilpasning? Hvordan skal elevene få tid til å fordype seg i stoffet dersom alle skal få inn sine hjertebarn i kompetansemålene? Hvordan kan planene være fremtidsrettet og samtidig ivareta faglige tradisjoner?

Spørringen stiller gode spørsmål som også forbereder for det som kommer om et år. Da skal alle jobbe med den lokale tilpasningen av de nye læreplanene. Start nå!

Skisser til nye læreplaner – les og gi innspill