– Håpet er at en fellesanskaffelse vil spare kommunene for tid, samtidig som det letter situasjonen for leverandørene som opplever stor pågang nå. Det er også en fordel å samle opp behov fra flere kommuner slik at leverandørene kan tilby produkter i større volum fra sine underleverandører i andre land, sier Kristin Standal prosjektleder i Nasjonalt velferdsteknologiprogram i KS.

Fordeler med elektronisk medisineringsdispenser
Elektronisk medisinering gjør det mulig å unngå besøk til tjenestemottakere som normalt mottar fysiske besøk fra personale som deler ut medisiner. Den elektroniske multidose- eller pilledispenseren minner brukeren på å ta medisiner selv og varsler hjemmetjenesten dersom medisinen ikke tas. Teknologien bidrar til at man får utnyttet personalet mer effektivt, og unngår fysiske besøk til bruker der det er mulig.

Hasteprosedyre
Anskaffelsen følger såkalt «hasteprosedyre». Dette er en åpen anbudskonkurranse uten forhandling som gir leverandørene 15 dagers frist til å besvare.
– Prosedyren er valgt som resultat av råd gitt fra jurister med ekspertise i anskaffelsesrett og unntaksbestemmelsene i forbindelse med covid-19. Det er gjennomført leverandørdialog i forkant av kunngjøringen, sier Standal.

Lenkeblokk Icon Se juridisk vurdering om direkteanskaffelser og hasteanskaffelser fra Vaar Advokat AS

Konkurransegrunnlaget
Konkurransegrunnlaget er utarbeidet i samarbeid med representanter fra kommunal sektor. Viktige bidragsytere underveis har vært kommunene Rana, Oslo, Larvik, Sola og Østre Toten kommune.
– Konkurransegrunnlaget bygger på erfaringer fra tidligere anskaffelser, og vi har tatt hensyn til viktige forhold som eksempelvis integrasjoner, fremtidige muligheter for fylling av medisindosetter på apotek og må-krav om digital opplæring. Målet med konkurransen er at kommunene kan bestille medisindispenserne de har behov for på så enkel måte som mulig, sier Standal.

Fremdriftsplan
Tilbyderne har nå frist til å besvare konkurransen innen 1. mai. Deretter vil det bli brukt ca. 1 uke på evaluering av avtalen. Etter at avtalen er signert, skal tilbudte dispensere gjennom en godkjenningstest, sier Standal.

Administrering av anskaffelsen og forvaltning av avtalen
Østre Toten kommune har tatt ansvaret for administrering av anskaffelsen og forvaltning av avtalen i samarbeid med sitt interkommunale innkjøpssamarbeid.