Publisert: 09.10.2018
Kommunene og fylkeskommunene tar ansvar for at barn og unge i barnehage og skole rustes for å møte dagens og framtidas behov gjennom å utvikle digital kompetanse.Visjon for oppvekstområdet
Digital kompetanse er tett integrert i innholdet i skolefagene og digitale læremidler skal brukes til å oppnå læringsmålene. Elevene har omfattende digital erfaring, men mangler kompetanse til å bruke digitale verktøy i en faglig sammenheng. Det er viktig å ha nulltoleranse for plaging via nett. I tillegg må elevene ha evnen til kritisk og analytisk bruk av kilder og bevissthet rundt personvern og informasjonssikkerhet.
De fleste barn kommer til barnehagen med erfaringer fra digitale verktøy. Digitale arbeidsmåter støtter barns utvikling og læring og gir mulighet for nye uttrykksformer. Digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap, og bidra til å utvikle sosialt samspill og språk.
Digitale verktøy er pedagogiske hjelpemidler i lærerens daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering. Profesjonsfaglig digital kompetanse er viktig for å styrke elevenes læringsutbytte, sørge for bedre læringsstrategier og å gi elever tilpasset opplæring. Når digitalisering er tett integrert i innholdet i skolefagene, må dette sees i sammenheng med annen faglig kompetanse og være en del av kommunens totale kompetanseplan.
Når elevene bruker digitale læringsressurser, legger de igjen data som dokumenterer aktivitet og kompetanse. Ved å analysere elev- og læringsdata kan læring bli mer effektiv, motiverende og tilpasset hver enkelt elev, i tillegg til å gi mer presis informasjon ved underveis- og sluttvurdering, og være et viktig redskap i skolebasert vurdering og kvalitetsutvikling.
Hvis lærere og elever skal kunne bruke digitale ressurser må den tekniske infrastrukturen være stabil og ha tilfredsstillende bredbåndskapasitet. Det er viktig tilgang til støtte med teknisk kompetanse.
Det bør benyttes fellesløsninger for å lage brukervennlige og sammenhengende digitale tjenester der det finnes. Feide og Dataporten er eksempler på fellesløsninger innenfor utdanningsområdet.
Mål og verktøy
-
Innhold
Mål
Verktøy
-
Kompetanse
Mål
-
Forvaltning
Mål
-
Infrastruktur
Mål