Mål og posisjoner
Målene i digitaliseringsstrategien er vedtatt av hovedstyret i KS og følger samme inndeling som digital agenda for Norge.
-
Interessepolitiske posisjoner
KS’ interessepolitiske posisjoner viser hva KS mener, og hvilke posisjoner vi vil innta i vårt påvirkningsarbeid opp mot staten og leverandørene. Målet med påvirkningsarbeidet er å bidra til at kommuner og fylkeskommuner når målene i strategien.
-
Utskriftsversjon av Digitaliseringsstrategien
Dersom du ønsker å skrive ut digitaliseringsstrategien som hovedstyret i KS har vedtatt, kan du benytte deg av denne pdf-filen.
-
Informasjonssikkerhet, personvern og dokumentasjonsforvaltning
Informasjonssikkerhet og personvern på alle områder er en forutsetning for tillit til digitale løsninger. Alle offentlige myndigheter må ha et personvernombud og nye løsninger skal ha innebygget personvern fra og med mai 2018.
-
Effektiv digitalisering av offentlig sektor
Offentlige tjenester skal oppleves som sammenhengende og helhetlige for brukerne, uavhengig av hvilke offentlige virksomheter som tilbyr dem.
-
Styrket digital kompetanse og deltakelse
Teknologi gir nye muligheter for økt demokratisk deltakelse og bedre tjenester, men gjør samtidig at innbyggerne må forholde seg til en mer digitalisert hverdag. Digital kompetanse blant innbyggerne er en forutsetning for å lykkes med digitalisering.
-
Digitalisering er en vesentlig innsatsfaktor for innovasjon og økt produktivitet
Digitalisering er et vesentlig virkemiddel for verdiskapningen og gjør det mulig å løse samfunnsutfordringer på nye måter og dermed skape samfunnsmessige gevinster.
-
Brukeren i sentrum
For å forbedre og utvikle digitale løsninger må behovene til de som bruker disse løsningene ligge til grunn. Brukerne må derfor involveres i utviklingen av tjenestene.
-
Innledning
KS’ digitaliseringsstrategi for kommuner og fylkeskommuner 2017–2020 er vedtatt av hovedstyret og danner et sett med felles mål som beskriver hvordan digitaliseringsarbeidet skal videreføres.