Det er for tiden stor aktivitet på nettet, både blant kulturskolelærere og kulturskoleledere, for å fine gode løsninger, for undervisning og det mangfoldet av aktiviteter kulturskolene bidrar med ute i kommunene hver eneste dag.

Det er utfordrende å finne gode løsninger på digital undervisning for alle kunstfag, ulike gruppestørrelser og forskjellig nivå. At mange kulturskoler ikke har tilgang til den digitale infrastrukturen og de verktøyene barn og unge er vant med fra skolehverdagen, er også en barriere for at dette skal gå sømløst. Tross dette, løser de aller fleste situasjonen på veldig godt vis.

KS er imponert

- Kulturskolene er en viktig del av opplæringstilbudet i kommunene og en viktig ressurs for hele oppvekst- og kulturfeltet. Det er viktig, særlig for barn og unge, at kommunene finner gode alternative løsninger for sine brukere i en vanskelig tid. KS er imponert over hvor mange gode og nyskapende løsninger som tas i bruk for å opprettholde tjenesten til lokalsamfunnet, sier direktør for kultur og utdanning i KS, Kristin Holm Jensen.

- Det at noen alltid  ligger foran – både som enkeltpersoner og organisasjoner, er bra i tider som dette. Det gjør at flere kan dra nytte av kunnskap og erfaring fra andre. Det innoveres, deles og utforskes mye på feltet om dagen. Både med tanke på bruk av verktøy, plattformer, metoder og innhold. Kunstfagenes kraft, benyttes både i levendegjøring av innhold og for å nyttiggjøre seg nye verktøy og metoder som må til for å drive kulturskolevirksomhet om dagen, sier Holm Jensen.

Larvik kom raskt igang

Larvik er en av de mange kommunene som var i gang med nettbaserte løsninger, «fra første stund»:
 - I en tid som kan være forvirrende og litt utrygg for barn og unge hadde vi lyst til å bidra til å skape trygghet ved å fortsette med de gode rutinene og opplevelsene barna har. Vi har nå etablert et system der den enkelte pedagog følger opp elever på den mest hensiktsmessige måten. Alle elever får sin ordinære undervisning – enten gjennom digital veiledning eller på en annen måte som gjør at eleven i størst mulig grad kan oppleve et godt læringsutbytte, forteller rektor Endre Lindstøl ved kulturskolen i Larvik.

Les mer om ulike løsninger i kommunene her:

Tromsø kommune

Larvik kommune

Det dannes arenaer og nye samarbeidsnettverk, for å løse, lære og dele. Her er noen av gruppene som har oppstått de siste ukene, som kan bidra med god innsikt og læring i det som foregår akkurat nå:

Kulturskolelærere og Korona-dugnad for digitale lærere 

og Kulturskoleledere