Med denne meldingen presenterer regjeringen barne- og ungdomskulturfeltet for første gang samlet som et politisk satsingsområde på nasjonalt nivå. Regjeringa har som mål:

  • å gi alle barn og unge, uavhengig av bakgrunn, tilgang til kunst og kultur
  • å sikre at kunst og kultur som blir skapt for og formidlet til barn og unge, er av høy kvalitet
  • å gi alle barn og unge muligheten til å oppleve og å skape kultur på egne premisser

KS er glad for meldingen. Den har vi ventet på i flere år nå, sier rådgiver i KS, Torkel Øien.

Meldingen er et utgangspunkt for videre satsing og arbeid, og vil forhåpentligvis bidra til et bedre samspill og samhandling både mellom forvaltningsnivåene og mellom ulike fagfelt, til det beste for barn og unges kunst- og kulturtilbud.

Den skal også peke vei for hvordan det skal planlegges og legges til rette for kompetanseutvikling, infrastrukturutvikling og samhandling mellom sektorer, så fremtidens kommuner blir gode lokalsamfunn hvor kunst og kultur er en selvsagt livsingrediens og livskvalitet for alle.

Medvirkning, inkludering og tilgjengelighet

Regjeringen vil at barn og unge skal ha muligheter til å ta selvstendige valg og ha påvirkning i forhold til innhold og muligheter i kunst- og kulturlivet. Dette forutsetter at det fins et mangfoldig og tilgjengelig tilbud til barn og unge, som er godt kjent og uten barrierer for deltakelse, for eksempel med tanke på bosted, økonomi eller andre fysiske, sosiale eller kulturelle forhold.

Kulturskolene

Regjeringen vil at visjonen for kulturskolen skal være «Kulturskole for alle». Det betyr en understrekning av kulturskolerådets mangeårige og veldig mange kommuners visjon for kulturskolen. Det betyr også, om dette følges opp i videre arbeid, at «mulighetsrommet» for mange kulturskoler åpnes i enda større grad enn tidligere, ved at kulturskolen skal være åpen for personer i alle aldre.

Arbeidet med kulturskoledelen i meldingen, er det KS har fulgt tettest. Spesielt med utgangspunkt i prosjektet Fremtidens kulturskole. Sentrale poeng for dette arbeidet har vært kulturskolen som lokalt ressurssenter i den enkelte kommune og kulturskolens funksjon og rolle i lokal tjenesteproduksjon – særlig samspillet mellom barnehage, sfo, skole og kulturskole. Også kulturskolens rolle knyttet til kulturlivet og som utviklingsaktør i eget lokalsamfunn, har fått oppmerksomhet.

— KS inviterer sammen med Kunnskapsdepartementet og Norsk kulturskoleråd til et fagseminar 18.mai,  hvor målet blant annet er å la «feltet selv» respondere på det regjeringen har skrevet, særlig i «kulturskoledelen» av meldingen, sier Torkel Øien.

Kommunal planlegging

Det er ønske om å sette i gang et pilotprosjekt for å integrere barne- og ungdomskultur i kommunal planlegging. Pilotprosjektet skal bidra til en bedre koordinert lokal kultursektor ved at det blir samhandlet mer mellom ulike aktører og utvikle gode møteplasser for deltakelse og inkludering

KS skal se nærmere på hele meldingen utover våren og følge dette frem mot stortingsbehandlingen.
— Vi ser frem til dialog og meningsbrytninger på ulike arenaer som skaper engasjement og oppmerksomhet om denne viktige tematikken, sier Øien.

Les hele meldingen her

Les kortutgaven her (barne- og ungdomsutgaven)