Det brede kompetansebegrepet, et nytt verdigrunnlag, lærernes profesjonelle handlingsrom, samt innovasjon og entreprenørskap skal være sentralt i læreplanutviklingen.

Våren 2018 sendte Kunnskapsdepartementet ut et brev til alle skoler og kommuner med overskriften Delta i fagfornyelsen! Dette brevet var underskrevet av statsråden og partene som sitter i en referansegruppe ledet av statsråden. Her beskrives også status på Overordnet del av læreplanverket slik:

«Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» ble fastsatt den 1. september 2017. Her utdypes verdigrunnlaget i formålsparagrafen, prinsipper for læring, utvikling og danning, og prinsipper for skolens praksis. Den overordnede delen skal både ligge til grunn for utviklingen av læreplanene, og den skal virke sammen med de nye læreplanene. Overordnet del vil formelt tre i kraft samtidig som de nye læreplanene for fag, høsten 2020, men vi vil gjerne oppfordre til å begynne arbeidet med å ta den i bruk i allerede nå.

Arbeidet med læreplanutviklingen er nå i fase to, det vil si at læreplangruppene arbeider for å utvikle læreplaner i alle fag i grunnskolen og for fellesfagene i videregående opplæring. Første utkast til skisser lå ute til åpen høring i perioden 18. oktober til 14. november, og læreplangruppene fikk over 7000 innspill. Nå jobber læreplangruppene videre i samarbeid med en tverrfaglig gruppe som skal bidra til god sammenheng med overordnet del og mellom de enkelte læreplanene i fag. Den formelle høringen vil foregå i perioden mars – mai 2019. I tredje fase, høst 2019 – vår 2020 vil skolene få tid til å planlegge for bruk fra og med høsten 2020. Da er det det nye læreplanverket som gjelder, og da vil det aller viktigste arbeidet foregå i kommunene og fylkeskommunene.

Det foregår egne prosesser for utvikling av nye læreplaner for yrkesfaglige og studieforberedende programfag i videregående opplæring:  

Hva gjør KS?
Partene er tett koblet på fagfornyelsen både gjennom en partssammensatt referansegruppe og en arbeidsgruppe. Vi har understreket at fagfornyelsen må gjennomføres i en åpen og inkluderende prosess preget av samskaping, og vi har blitt hørt. Dette forplikter oss også til å engasjere våre medlemmer.

Hovedstyret behandlet høringssvar om ny overordnet del av læreplanverket i møte 29.05.2017 med følgende vedtak:

Hovedstyret gir administrasjonen fullmakt til å utforme et høringssvar med følgende hovedkonklusjoner:

  1. KS slutter seg til hovedtrekkene i forslaget til ny generell del av læreplanverket
  2. KS vil understreke at en ny overordnet del må
    1. stimulere en aktiv, kreativ, kritisk og selvstendig elev som tar ansvar, medvirker og lærer sammen med andre 
    2. tydeliggjøre eleven som borger av det lokale, nasjonale og globale samfunnet
  1. En ny overordnet del bør ta i bruk begrepet samskaping som fokuserer på interaksjon,

deltagelse og felles problemløsning mellom alle aktørene i barnehage, skole og hjemmet.

  1. KS vil spesielt framheve den positive betydning de tre nye foreslåtte tverrfaglige temaene vil

kunne få for å ivareta skolens samfunnsmandat, og lære elevene å bli utforskende og

innovative, og finne ansvarlige og bærekraftige løsninger.

  1. Det helhetlige utdanningsløpet må også i en ny overordnet del få en sentral rolle. Overgangen fra barnehage til grunnskole og deretter videregående opplæring må fremheves og styrkes.

I samarbeid med partene og nasjonale myndigheter har KS arrangert dialogkonferanser for de ulike aktørene på regionalt nivå for å bidra til kunnskap og spredning om fagfornyelsen. KS i region har bidratt til at fagfornyelsen kommer på agendaen både i fagnettverk og i dialog med andre aktører i fylket. I mange fylker har KS og Utdanningsforbundet arrangert konferanser om nytt læreplanverk for ledere og tillitsvalgte i kommuner og på skoler.

Også de lokalt folkevalgte bør bli orientert og involvert i endringene som er på vei. Det er viktig at lokale tiltak og forventinger nå kobles sammen med fagfornyelsen slik at lokale og nasjonale styringssignaler trekker i samme retning.  KS fylkesstyrer og rådmannsutvalg i regionene kan bidra til å gjøre fagfornyelsen kjent blant lokalpolitikerne. Dette vil også kunne være en naturlig del av utviklingsprogrammet ABSOLUTT (Ansvar for Barnehage, Skole og Oppvekst: Læring- Utvikling – Trivsel og Tilhørighet) hvor folkevalgte er hovedmålgruppe og som mange fylker planlegger etter kommunevalget i 2019.

KS vil minne om at stortinget i 2016 fulgte opp mange av signalene som KS ga i høringen til den stortingsmeldingen som ligger til grunn for det nye læreplanverket. Meld. St. 28 Fag - Fordypning – Forståelse:

KS mener at nettopp ved å ta utgangspunkt i dagens og fremtidens samfunnsutfordringer, vil barn og unge oppleve utdanningen som aktuell og relevant. Elevene oppøver sin kunnskap og kompetanse best ved å få jobbe med utfordringer de opplever som relevante, hvor de har behov for å finne en løsning. Det er motiverende. Men for at de skal kunne finne en ny løsning, trenger de et bredt sett med kompetanser; fagkompetanse fra ulike fag, grunnleggende ferdigheter, kreativitet, samarbeidsevne, evne til problemløsning. Dette er kompetanser som oppøves i arbeidet med innovasjon og entreprenørskap.

I retningslinjer for læreplangruppene er det klart uttrykt at innovasjon og entreprenørskap skal inn i kompetansemålene i læreplanene for fag. KS har gjennomført et FOU- prosjekt for å få mer kunnskap om pedagogisk entreprenørskap. Denne rapporten er delt med læreplangruppene og kan bidra til en mer praktisk, relevant og motiverende opplæring. Men det er avhengig av at også kommunene, skolene, ledere og lærere følger opp disse nye signalene i sin praksis.