Kommunene bør ha en prosess hvor de kartlegger hvilke roller og ansvar ulike aktører i kommunene har for barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet før de deltar i programmet. Deltakelse i utviklingsprogrammet innebærer at kommunen og fylkeskommunen forplikter seg til å drive et utviklingsarbeid i egen organisasjon. Dette må avklares med de aktuelle deltakerne innen påmelding til programmet. God forankring i egen organisasjon bidrar til at arbeidet vies interesse, støttes opp og stilles krav og forventninger til. Det bør utpekes en koordinator/prosjektleder i kommunen/fylkeskommunen, som skal ha et spesielt ansvar for framdrift og involvering.

Til refleksjon:

  • For å sikre god forankring i hele oppvekstfeltet- hvem bør være med i deltakergruppa og hvem deltar i lokal referansegruppa?
  • Hvordan skaper vi aktiv deltakelse på samlinger og i arbeidet i egen kommune?
  • Hvordan sikrer vi framdrift mellom samlingene?
  • Hvilke behov har vi for lokal skreddersøm?

Programmets innhold 

Rammeverket ABSOLUTT angir tre innholdskategorier som de regionale utviklingsprogrammene kan ta utgangspunkt i. Hvert av delkapitlene ender opp i spørsmål til refleksjon som kan egne seg til forberedelse og som oppgaver underveis i programmet.

1) Kvalitet og kunnskapsgrunnlag

Hvor er vi?

  • Global kontekst
  • Nasjonal oppvekst- og utdanningspolitikk
  • Det lokale kunnskapsgrunnlaget, styrker og svakheter
  • Hvilket endringsbehov ser vi?

 

2) Framtidsbilder

Hvor vil vi?

  • Å utvikle framtidsbilder
  • Dialog og samskaping – et mangfold av aktører
  • Fag- og profesjonsfellesskap er viktig for endrings- og utviklingsarbeid
  • Er vi på rett vei?

 

3) Utviklingsprosessen

Hvordan kommer vi dit vi vil?

  • Planlegging og implementering
  • Innovasjon, profesjonsutvikling og medarbeiderskap
  • Varige forbedringer