Publisert: 22.05.2020
Endret: 24.05.2020
ASSS grunnskole KOSTRA-funksjoner
Ressursbruksindikator. Grunnskole*
Indikatortype | |
Datakilde | KS beregning |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | Ikke aktuelt |
Utregning | Ressursbruksindikatoren (ressursbruk) viser hvor mye ressurser (netto driftsutgifter fratrukket avskrivninger) den enkelte kommune bruker på en tjeneste sett i forhold til gjennomsnitt for ASSS-kommunene. • Utgiftene er korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, basert på kostnadsnøkkel i inntektssystemet for kommunene. • En ressursbruksindikator høyere enn 1 viser at kommunen bruker mer ressurser på tjenesten enn ASSS-gjennomsnittet. • En indikator lavere enn 1 viser at kommunen bruker mindre ressurser på tjenesten enn ASSS-gjennomsnittet. |
Utvalg | Ikke aktuelt |
Fortolkning |
Netto driftsutgifter grunnskole (f202) per elev (kroner)
Indikatortype | |
Datakilde | KOSTRA/SSB |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Beløp (1000 kr), netto driftsutgifter på funksjonen 202 Grunnskole. SSB tabell 12367. B: Elever i kommunale grunnskoler, vektet (antall). SSB tabell 11977. |
Utvalg | |
Fortolkning |
Gruppestørrelse (antall)
Indikatortype | |
Datakilde | KOSTRA/SSB |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Elevtimer (antall), elever alle trinn. SSB tabell 12285. B: Lærertimer, minus morsmål og finsk (antall). SSB tabell 12285. |
Utvalg | |
Fortolkning |
Elever i kommunale og private grunnskoler som får spesialundervisning (prosent)
Indikatortype | |
Datakilde | KOSTRA/SSB |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Elever i kommunale og private grunnskoler som får spesialundervisning (antall), elever alle trinn. SSB tabell 12222. B: Elever i kommunale og private grunnskoler (antall), elever alle trinn. SSB tabell 12222. |
Utvalg | |
Fortolkning |
Årstimer til spesialundervisning per elev med spesialundervisning (antall)
Indikatortype | |
Datakilde | KOSTRA/SSB |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Årstimer til spesialundervisning, kommunale og private grunnskoler (antall). SSB tabell 11974. B: Elever i kommunale og private grunnskoler som får spesialundervisning (antall), elever alle trinn. SSB tabell 12222. |
Utvalg | |
Fortolkning |
Elever med direkte overgang fra vg1 til vg2 (prosent)
Indikatortype | |
Datakilde | KOSTRA/SSB |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Elever som var registrert i videregående opplæring vg2 samme år som avsluttet vg1 (antall). SSB tabell 12236. B: Elever som avsluttet vg1 (antall). SSB tabell 12236. |
Utvalg | |
Fortolkning |
Sykefravær grunnskole (PAI) (prosent)*
Indikatortype | |
Datakilde | KS beregning |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | Ferdig beregnet indikator fra PAI Data er hentet fra PAI-registeret (KS Personaladministrativt informasjonssystem). PAI-tallene viser både egenmeldt («korttidsfravær») og legemeldt, mens i KOSTRA inngår kun legemeldt fravær («langtidsfravær»). Merk at gjennomsnittet for ferdig beregnede indikatorer vil skille seg fra øvrige indikatorer på asss.no. Hovedregelen er vektet gjennomsnitt, mens for de ferdig beregnede indikatorene er det gjennomsnitt av resultat. |
Utvalg | Følgende tidsperiode brukes i PAI-beregningen av sykefravær: • Tallene for 2016 gjelder fra og med 4. kvartal 2015 til og med 3. kvartal 2016 • Tallene for 2017 gjelder fra og med 4. kvartal 2016 til og med 3. kvartal 2017 • Tallene for 2018 gjelder fra og med 4. kvartal 2017 til og med 3. kvartal 2018 |
Fortolkning |
Nasjonale prøver 5. trinn, snitt andel nivå 2-3 (prosent)*
Indikatortype | |
Datakilde | Skoleporten.no og manuelle tall fra kommunene |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Andel elever på 5. trinn som har oppnådd mestringsnivå 2 og 3 i lesing + andel elever på 5. trinn som har oppnådd mestringsnivå 2 og 3 i regning + andel elever på 5. trinn som har oppnådd mestringsnivå 2 og 3 i engelsk Indikatoren er beregnet ut fra ferdig beregnede andeler. Merk at gjennomsnittet for indikatorer som er basert på ferdig beregnede nøkkeltall vil skille seg fra øvrige indikatorer på asss.no. Hovedregelen er vektet gjennomsnitt, mens for de ferdig beregnede indikatorene er det gjennomsnitt av resultat. B: 3 |
Utvalg | Tallene er hentet fra skoleporten.no, tall for grunnskole, kun offentlige skoler. Verdien gjelder skoleåret i rapporteringsåret. Eksempelvis gjelder tallene for 2019 skoleåret 2019-2020, tallene for 2018 skoleåret 2018-2019 osv. Der hvor tallene mangler i skoleporten, har kommunene rapportert tallene manuelt inn til KS. |
Fortolkning |
Nasjonale prøver 8. trinn, snitt andel nivå 3-5 (prosent)*
Indikatortype | |
Datakilde | Skoleporten.no og manuelle tall fra kommunene |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Andel elever på 8. trinn som har oppnådd mestringsnivå 3, 4 og 5 i lesing + andel elever på 8. trinn som har oppnådd mestringsnivå 3, 4 og 5 i regning + andel elever på 8. trinn som har oppnådd mestringsnivå 3, 4 og 5 i engelsk Indikatoren er beregnet ut fra ferdig beregnede andeler. Merk at gjennomsnittet for indikatorer som er basert på ferdig beregnede nøkkeltall vil skille seg fra øvrige indikatorer på asss.no. Hovedregelen er vektet gjennomsnitt, mens for de ferdig beregnede indikatorene er det gjennomsnitt av resultat. B: 3 |
Utvalg | Tallene er hentet fra skoleporten.no, tall for grunnskole, kun offentlige skoler. Verdien gjelder skoleåret i rapporteringsåret. Eksempelvis gjelder tallene for 2019 skoleåret 2019-2020, tallene for 2018 skoleåret 2018-2019 osv. Der hvor tallene mangler i skoleporten, har kommunene rapportert tallene manuelt inn til KS. |
Fortolkning |
Nasjonale prøver 9. trinn, snitt andel nivå 3-5 (prosent)*
Indikatortype | |
Datakilde | Skoleporten.no og manuelle tall fra kommunene |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Andel elever på 9. trinn som har oppnådd mestringsnivå 3, 4 og 5 i lesing + andel elever på 9. trinn som har oppnådd mestringsnivå 3, 4 og 5 i regning Indikatoren er beregnet ut fra ferdig beregnede andeler. Merk at gjennomsnittet for indikatorer som er basert på ferdig beregnede nøkkeltall vil skille seg fra øvrige indikatorer på asss.no. Hovedregelen er vektet gjennomsnitt, mens for de ferdig beregnede indikatorene er det gjennomsnitt av resultat. B: 2 |
Utvalg | Tallene er hentet fra skoleporten.no, tall for grunnskole, kun offentlige skoler. Verdien gjelder skoleåret i rapporteringsåret. Eksempelvis gjelder tallene for 2019 skoleåret 2019-2020, tallene for 2018 skoleåret 2018-2019 osv. Der hvor tallene mangler i skoleporten, har kommunene rapportert tallene manuelt inn til KS. |
Fortolkning |
Eksamen snitt engelsk, regning og norsk*
Indikatortype | |
Datakilde | Skoleporten.no |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Gjennomsnittlig eksamenskarakter skriftlig eksamen 10. trinn: (Norsk hovedmål + norsk sidemål)/2 + Engelsk + Matematikk Indikatoren er beregnet ut fra ferdig beregnede andeler. Merk at gjennomsnittet for indikatorer som er basert på ferdig beregnede nøkkeltall vil skille seg fra øvrige indikatorer på asss.no. Hovedregelen er vektet gjennomsnitt, mens for de ferdig beregnede indikatorene er det gjennomsnitt av resultat. B: 3 |
Utvalg | Tallene er hentet fra skoleporten.no, tall for grunnskole, kun offentlige skoler. Verdien gjelder skoleåret før rapporteringsåret. Eksempelvis gjelder tallene for 2019 skoleåret 2018-2019, tallene for 2018 skoleåret 2017-2018 osv. |
Fortolkning |
Vurdering for læring (snitt skår)*
Indikatortype | |
Datakilde | Skoleporten.no |
Beskrivelse | |
Formål | |
Sentrale begrep | |
Utregning | (A/B) A: Vurdering for læring, snitt skår, trinn 7 + trinn 10 Indikatoren er beregnet ut fra ferdig beregnede andeler. Merk at gjennomsnittet for indikatorer som er basert på ferdig beregnede nøkkeltall vil skille seg fra øvrige indikatorer på asss.no. Hovedregelen er vektet gjennomsnitt, mens for de ferdig beregnede indikatorene er det gjennomsnitt av resultat. B: 2 |
Utvalg | Tallene er hentet fra skoleporten.no, tall for grunnskole, kun offentlige skoler. Verdien gjelder skoleåret i rapporteringsåret. Eksempelvis gjelder tallene for 2019 skoleåret 2019-2020, tallene for 2018 skoleåret 2018-2019 osv. |
Fortolkning |