Velferdsteknologi

Mange kommuner har kommet i gang med, eller planlegger å ta i bruk velferdsteknologi.

Bruk av velferdsteknologi åpner flere mulighetsrom. Det kan gi mennesker økt mulighet til å mestre eget liv og helse, bidra til at flere kan bo lenger i eget hjem til tross for nedsatt funksjonsevne, og bidra til å forebygge eller utsette institusjonsinnleggelse.

Velferdsteknologi handler ikke om teknologi – men om mennesker. Nils Peter Nissen

Velferdsteknologi kan deles inn i flere grupper. Helsedirektoratet anbefaler følgende inndeling:

Trygghetsskapende teknologier som skal muliggjøre at mennesker kan føle trygghet og gis mulighet til å bo lengre hjemme. I dette inngår løsninger som gir mulighet for sosial deltakelse og motvirke ensomhet.

Mestringsteknologier som skal muliggjøre at mennesker bedre kan mestre egen helse. I dette inngår teknologiske løsninger til personer med kronisk sykdom/lidelser og personer med behov for rehabilitering/opptrening og vedlikehold av mobilitet.

• Utrednings- og behandlingsteknologier som muliggjør avansert medisinsk utredning og behandling i hjemmet.

Velværeteknologier som bidrar til at mennesker blir mer bevisst på egen helse og avhjelper hverdagslige gjøremål uten at nedsatt helsetilstand er årsaken til bruken av teknologi. Teknologien kan bidra til folkehelsefremmende arbeid.

Innføring og bruk av velferdsteknologi må settes inn i en ramme. Den må ha som formål å bidra til å løse helt konkrete problemer og svare på de behov brukerne har. Innføring av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenestene bør derfor skje parallelt med endringer i organisering og innretning av tjenestene.

Les om metodikken som er brukt i Veikart for tjenesteinnovasjon

Klikk her for å komme i gang!

 

Une Tangen

Une Tangen

Seniorrådgiver innovasjon

Kristin Standal

Kristin Standal

Prosjektleder innovasjon

Introduksjon til tjenesteinnovasjon

Se innhold