Konsekvenser av å endre kommunenummer
De nye kommunenumrene i Trøndelag fylkeskommune

Konsekvenser av å endre kommunenummer

Når fylkeskommuner slår seg sammen, får kommunene tildelt nytt kommunenummer. Det skyldes at kommunenummerets to første sifre skal være identiske med fylkesnummerets. PA har på oppdrag fra KS utredet konsekvenser av å endre kommunenummer.

Utredningen, gjennomført med støtte fra KMD og prosjektskjønnsmidlene, svarer på følgende problemstillinger:

  • Hva må typisk gjøres av endringer i en kommune som følge av å få tildelt nytt kommunenummer?
  • Hvordan kan kommunene best gjøre disse endringene?
  • Hvor mye ressurser vil det kreve av små, mellomstore og store kommuner?

I tillegg er det utarbeidet en sjekkliste som gir et praktisk overblikk over oppgavene en kommune typisk må gjøre når den får nytt kommunenummer.

Konsekvenser av å endre kommunenummer

Endring av kommunenummer fører til konsekvenser for alle sektorene og støttefunksjonene i kommunen. De største konsekvensene er knyttet til rapportering fra kommune til stat og oppdatering av Matrikkelen, hvor kommunenummer inngår i numrene til alle enheter. Figuren under gir et overblikk over alle konsekvensområdene, og hvordan kommunenes sektorer og støttefunksjoner berøres.

Ressursbruk for små, mellomstore og store kommuner

De største kostnadene for kommunene er knyttet til bruk av interne ressurser, siden de fleste konsekvensene av å endre kommunenummer bør håndteres av kommunen. Kommuner kan forvente at den samlede kostnaden for å endre kommunenummer blir som følger:

  • Små kommuner: Ca. 150 000 kroner
  • Mellomstore kommuner: Ca. 160 0000 kroner
  • Store kommuner: Ca. 175 000 kroner

Estimatene tar hensyn til intern ressursbruk og utlegg til anbefalt leverandørstøtte.

Anbefalinger til kommuner

Basert på utredningen har PA Consulting laget følgende anbefalinger til kommuner som må endre kommunenummer:

  1. Organiser endring av kommunenummer som et prosjekt på tvers av fag og IT.
  2. Start tidlig med å lage en plan og involvere berørte aktører.
  3. Bruk muligheten til å gjennomføre forbedringer.
  4. Still tydelige krav til leverandører.

 

Videre lesning